2020
10
Nov

Mantelfoon is er voor álle 85.000 mantelzorgers in Rotterdam

Rotterdam telt maar liefst 85.000 mantelzorgers: een getal waar we als stad trots op mogen zijn. De vergrijzing en veranderingen in de zorg voorspellen dat de vraag naar mantelzorg alsmaar groter wordt. Rotterdam telt binnen een paar jaar tijd niet één op de vijf, maar één op de drie mantelzorgers. Om deze helden van de stad een plek te bieden waar zij terecht kunnen voor een luisterend oor, advies en ondersteuning op maat, lanceerden we in mei 2020 Mantelfoon. De eerste telefonische dienst die 24 uur per dag, 365 dagen per jaar bereikbaar is voor Rotterdamse mantelzorgers. 

Persoonsgebonden hulp 
Hoewel mantelzorgen vaak als iets zwaars wordt gezien, werken mantelzorgers vanuit het hart. Juist omdat zij vanuit liefde de mouwen uit de handen steken voor anderen, zijn zelfzorg en sociale contacten vaak hetgeen wat mantelzorgers – dan wel onbewust - als eerste opgeven. Het voornaamste doel van Mantelfoon is het voorkomen van overbelasting bij mantelzorgers. Om meer tijd en rust over te houden voor zichzelf, biedt Mantelfoon mantelzorgers één plek waar ruimte is voor emotionele ontlading én persoonsgebonden hulp. 

Zo kunnen mantelzorgers bij Mantelfoon terecht om hun hart uit te storten, maar ook voor vragen met betrekking tot financiën, wonen of andere praktische zaken. Om zoveel mogelijk Rotterdamse mantelzorgers te bereiken met deze boodschap, lanceerde Mantelfoon op De Dag van de Mantelzorg deze bijzondere video.